Bron: www.e-gezondheid.be

De dagen worden almaar korter en grijzer. U raakt ’s ochtends niet uit bed. U sleept zich door de dag, zit urenlang voor de buis of in de bioscoop. Kortom, u bent moe, u zit erdoor. Wat kunt u eten om u op te kikkeren en de vermoeidheid te overwinnen?

Citrusvruchten en kiwi’s

In deze groepen van fruit zit veel vitamine C en het is er nu volop het seizoen van.

Eindig een maaltijd dus met een sinaasappel of een kiwi.  En begin de maaltijd met een pompelmoes, verwerkt in een tartaar met zalm of dorade bijvoorbeeld.

Maak in de blender een voorraad smoothies klaar met enkele pompelmoezen, sinaasappelen, kiwi’s maar ook aardbeien, frambozen (allebei diepgevroren natuurlijk). Al deze vruchten bevatten veel vitamine C. Vries de porties in.  Zo hebt u er altijd bij de hand.

Gebruik volop citroen- of limoensap in uw gerechten. Niet alleen in salades, maar ook op uw vis,  vlees en groenten.

En neem eventueel vitamine C als voedingssupplement. Het kan zeker geen kwaad!

Kool

Als het om groenten gaat, zit de natuur goed ineen. Op dit moment is het seizoen van kolen volop bezig, alle soorten, en ook die bevatten veel vitamine C. In kolen zitten ook minerale zouten en weldoende antioxidanten.

Broccoli bijvoorbeeld bulkt ervan, profiteer er dus van! Kook of stoom hem al dente zodat hij zo min mogelijk voedingsstoffen verliest. Geef hem als groente bij vis, vlees of gevogelte. Broccoli gaat ook heel goed in pasta en risotto. Of maak er eens soep van, gecombineerd met spinazie (zit ook boordevol vitamine C en mineralen).

En wat dacht u van een slaatje van fijn geraspte rode kool of savooi als voorafje? Probeer het eens, het is best lekker. Als u het niet ziet zitten om het zelf te maken of ‘s middags op het werk eet, vindt u het vast ook bij een traiteur.

Voor het hoofdmaal vindt u een brede keuze aan recepten op e-gezondheid.be: http://recept.e-gezondheid.be/kool.

Zeevruchten

Oesters, wulken en vooral kreukels zijn een goede bron van vitamines en allerlei soorten minerale zouten. Het zijn echte energiebommen, ze zijn caloriearm en ze komen recht uit de natuur, iets om dus vaak op het menu te zetten dus.

Gekookte kreukels vindt u bij elke visboer. Koop ze regelmatig, neem er een paar als aperitief, verwerk er wat van in een pasta of in een salade. Jonge spinaziescheuten en in stukjes gesneden kreukels zijn gewoon verrukkelijk!

Bloedworst, lever, gedroogde groenten en chocolade

Wat is de gemeenschappelijke noemer van deze producten? IJzer.

Het is niet ondenkbaar dat uw ijzerpeil aan de lage kant is, zeker als u niet vaak rood vlees eet. En het minste ijzertekort veroorzaakt vermoeidheid.

Houdt u  niet van bloedworst? Verwerk er wat van in een ovenschotel met gegratineerde puree, maak een ‘tarte tatin’ van gestoofde appelen en bloedworst. En lever is ideaal bij zoetzuur (http://www.e-gezondheid.be/evenwichtige-afslankmenu-s-van-mei-n-9/gids/848) of met frambozenazijn (http://www.e-gezondheid.be/kalfslever-met-frambozen/recette/889).

Denk erom: varkenslever bevat het meeste ijzer.

Van gedroogde peulvruchten word je niet dikker, dat weet u vast. Maak er een salade mee (http://www.e-gezondheid.be/slaatje-van-linzen/recette/1369) of een puree van linzen (http://www.e-gezondheid.be/puree-van-linzen/recette/1051) of een ander gerecht met linzen (http://recept.e-gezondheid.be/linzen).

Er zit 10,7 mg ijzer in 100 gr. chocolade. Een goed excuus om elke dag een stukje te snoepen.

Magnesium

Al deze producten, op bloedworst na dan, bevatten ook veel magnesium, en een magnesiumtekort kan aan de basis liggen van uw vermoeidheid of slaapproblemen. Als u vaak krampen hebt, is de oorzaak vaak ook daar te zoeken.

Een goede reden dus om er geregeld in te nemen. Veel mineraalwaters bevatten bijvoorbeeld extra magnesium (Rozana, Hepar, Badoit, Contrex, Quezac).

Maar ook een kuur met magnesiumsupplementen zal u  zeker geen kwaad doen, want de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 350 mg per dag is via onze voeding moeilijk te halen.

Drie evenwichtige maaltijden per dag met brood

Als u het ontbijt overslaat, ‘s middags een broodje of een salade eet, meteen begint te knabbelen als u thuiskomt  en u ’s avonds ziek eet omdat u uitgehongerd bent, moet u niet opkijken als u moe bent of slecht slaapt!

Datzelfde geldt ook als u geen brood eet of alleen maar in piepkleine porties. Dan krijgt u te weinig trage koolhydraten binnen en dat zijn energieleveranciers. U moet ten minste 150 g brood per dag eten om er voldoende binnen te krijgen.

Probeer weer wat orde op zaken te stellen in uw voedingspatroon. U zult meteen het effect voelen! Neem een uitgebreid ontbijt (brood, melkproduct, fruit), en eet bij het middag- en avondmaal vlees, vis of eieren, gecombineerd met brood en/of zetmeelhoudende producten, veel groenten, een melkproduct en een stuk fruit als toetje.

Als uw vermoeidheid dan nog niet verdwijnt, gaat u beter naar uw huisarts om te laten nagaan of er misschien nog een andere oorzaak is dan uw leefgewoonten of uw voeding.

Bijgewerkt door Paule Neyrat, diëtiste op 03/02/2016
Origineel artikel geschreven door Paule Neyrat, diëtiste op 05/12/2011