Bron: www.e-gezondheid.be

Tussen de maaltijden eten heeft een slechte reputatie: het zou doen verdikken en dus een slechte gewoonte zijn die we moeten afleren. Maar alles hangt af van wat we eten!

Tussendoortjes kunnen zelfs de gezondheid vooruithelpen.

Tussendoortjes hebben niet per se een impact op ons gewicht

Moeten we de tussendoortjes laten om onze lijn te behouden en gezond te blijven? Dat is nog niet zo zeker.

Verschillende studies tonen aan dat het aantal keren dat we eten geen effect heeft op het gewicht. Alleen het totale calorieplaatje telt voor de weegschaal. Sommige studies lijken er zelfs op te wijzen dat het spreiden van het dagelijkse voedselrantsoen over veel lichte maaltijden het gewicht beter onder controle kan helpen houden.
Elk tussendoortje lokt namelijk een nieuw verzadigingsgevoel uit, op voorwaarde dan wel dat we langzaam eten en voldoende kauwen. Het hongergevoel blijft daardoor beperkt, waardoor we bij de volgende maaltijd geen overdadige porties gaan nemen.

Welke tussendoortjes maken gezond?

Soms wordt tussendoor eten weliswaar een dwangmatig gedragspatroon dat vaak te maken heeft met stress, verveling of angsten. In dat geval moet er iets aan de oorzaak worden gedaan. Maar er bestaan wel degelijk ook gelukkige ‘tussendooreters’. Dat zijn mensen die graag vaak eten, maar dan in kleine hoeveelheden. Dat is meestal het geval met kinderen, soms ook met bejaarden, met mensen die werken en het te druk hebben om veel tijd in een maaltijd te steken of met sporters die door hun fysieke prestaties veel calorieën moeten binnenkrijgen.
Tussendoortjes kunnen problematisch worden als het nagenoeg altijd heel calorierijke producten zoals chips of snoep zijn. Als u alleen naar binnen werkt wat u toevallig tegenkomt – gebakjes bij de bakker, chocoladerepen uit de automaat, borrelnootjes op café dat zal uw weegschaal het gauw genoeg l aten zien! Anticipeer dus op uw ‘snackmomenten’ en vul uw rekken of kasten met eetwaren die een echte voedingswaarde hebben. Gedaan dus met taart, ijs, aperitiefkoekjes en ontbijtgranen boordevol suiker.

Yagurt, fruit, gedroogde vruchten en zelfs chocolade!

Yoghurt, fruit, gedroogd fruit en rauwkost zijn wel uitstekende tussendoortjes. Als u dol bent op chocolade, kunt u een paar stukjes pure chocolade eten. Er zit magnesium in en het helpt goed tegen stress. Houdt u liever van iets hartigs, eet dan een kom soep of eventueel een stuk kaas met een toast.

Niet vergeten te kauwen

Kies altijd zo veel mogelijk voor producten die stevig gekauwd moeten worden, ook als uw snackpauzes niet altijd ‘voedingsdeskundig correct’ zijn. Een knapperige droge koek of beschuit verzadigt meer dan een boterzacht gebakje!

Vergeet ook niet om iets te drinken bij uw tussendoortje. Dat kan water zijn, een kruidenthee, thee of koffie. Zo worden uw tussendoortjes een echt moment van genot… en gezondheid!

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 24/11/2015
Origineel artikel geschreven door Julie Luong, gezondheidsjournaliste op 24/06/2013

Bronnen: “Can snacking be satisfying and also positively healthy?” 12th European Nutrition Conference – FENS Berlin, October 2015

Ritchie, LD et al., American Journal of Clinical Nutrition, april 2012. Kirk, TR et al., Scandinavian Journal of Nutrition 2, 1999. Titan, SMO et al., British Medical Journal, december 2001.